“Ordning och reda i lönehanteringen”
– Anna Lundstens sänker kundernas kostnad för lönehantering
Bli inte förvånad om Anna Lundsten har strumplådan sorterad efter både färg, längd och passform. Här är det ordning och reda. Anna ler med hela kroppen när hon pratar om att effektivisera och automatisera företags lönehantering.
En av hennes första kunder betalade 50.000 kr för lönehanteringen hos sin tidigare leverantör. Men Anna såg över lönehanteringssystemet och effektiviserade alla processer. Nu kostar deras lönekörning bara 35.000 kr per månad.
Raketkarriär i hotellkedja
– Jag gillar mitt jobb. Men så har det inte alltid varit.
Efter gymnasiet gjorde Anna raketkarriär på en hotellkedja. Först som städare och receptionist i Karlstad. Sen till Stockholm där hon jobbade sig uppåt. 2006 blev hon hotellchef, 25 år gammal, vilket var både gött och pissigt på samma gång.
– Personalen ringde dygnet runt med frågor och du var alltid tillgänglig. Men det var kul med alla siffror, att bokföra kostnader och göra budgetar, minns Anna.
Längtade hem
Hon tog jobb som ekonomiassistent på ett byggföretag. Men hemlängtan skavde och Anna flyttade tillbaks till Karlstad och blev ekonomi- och löneansvarig på en webbyrå. För att få mer variation hoppade hon vidare till en redovisningsbyrå, där hon blev ansvarig för lön.
– Jag insåg att det där med löner var himla kul och fick erbjudande att starta upp ett lönecenter som gjorde lön för alla byråns kunder i regionen. Då förstod jag också hur Jag tycker det är så fantastiskt kul det är att effektivisera arbetssätt saker genom smarta arbetssätt och att få de digitala systemen att jobba åt dig.
Startade egen lönebyrå
Efter några år på byrå och ett inhopp som löneansvarig på en stor industrikoncern startade Anna i februari företaget “Din Lönekonsult i Karlstad” med filosofin att inte krångla till det.
Lön är komplext
Hon hjälper företag skapa ordning och reda i lönehanteringen så att alla får rätt lön oavsett om de varit sjukskrivna, vabbat eller fött barn.
– Lön är komplext och påverkar både semesterersättning, pension och skatter. Det är ju trots allt medarbetarnas privatekonomi det handlar om i slutändan. Blir det fel så kan medarbetarna surna till, eller i värsta fall stämma dig och begära skadestånd. Men har du ett bra arbetssätt digitalt system och system som är rätt inställda så är det lättare att göra rätt.
På kundlistan finns några större tillverkande företag, ett bemanningsföretag, ingenjörsföretaget Poji, en arkitektbyrå m.fl. Uppdragen varierar mellan att löpande sköta hela lönehanteringen till att tillfälligt hoppa in och effektivisera system och processer.
Ska bygga ett litet personligt företag
Anna vill inte bygga ett stort företag.
– Det ska vara en liten personlig byrå. Ska jag anställa någon så ska det vara samma skrot och korn som mig. Nån som har samma mål och riktning och gillar att förenkla och förbättra för kunden.
Ville ha kontorskollegor
När Anna startade sitt företag ville hon gärna ha kontor på ett ställe där hon kan ha kontorskollegor som inte nödvändigtvis jobbar med samma saker som hon.
– Därför hyrde jag in mig på coworkingspacet KG12. Här lär jag känna nya människor som jobbar med allt möjligt, och kontoret är mysigt och trevligt. Jag blir glad av att komma hit, skrattar Anna.